Op avontuur: wat leer ik van de kleuters?

Omdat er zoveel te leren valt in een kleuterklas en ik onmogelijk alles kan opsommen, kies ik gewoon 1 thema uit die me bij is gebleven. Eén belangstellingscentrum waar ik jullie meeneem op avontuur en waar het duidelijk wordt dat niet alleen kleuters leren van elkaar en wat de juf aanbiedt. Hier ontdek je dat een leerkracht ook blijft groeien.

Het thema”reis rond de wereld” is een onderwerp dat ik al een vijftal jaar aan bod laat komen en elk jaar opnieuw beleef ik het helemaal anders. Ten eerste worden er andere doelen centraal gezet, ten tweede is de klasgroep verschillend.

  1. Wanneer kleuters veel vertellen thuis, dan is de interesse van de ouders ook gewekt en heb je meer betrokkenheid. Toen ik om hun hulp vroeg, kreeg ik meteen antwoord. Dit gaat niet enkel om materialen, maar eerder om hun aanwezigheid. Toen ik de landen koos om over te leren, keek ik eerst naar de afkomst van de kleuters(beginsituatie) en dan heb je sowieso meer betrokkenheid van de ouders. Enkele mama’s kwamen over Polen vertellen en zochten ook zelf nog informatie op over hun land van afkomst. Marokko werd ook super voorbereid met informatieblaadjes en een hele thematafel. Ze hoorden verhalen, legendes en de aandacht werd ook gevestigd op schrijfwijze van cijfers en sommige uitspraken. Er werd geproefd en gekeken naar verschillen.
  2. Omdat ik zag dat sommige kleuters telkens naar eenzelfde hoek gingen, besloot ik om te beginnen(al vanaf november) met een soort van opdrachtenblad. Zo toonden ze aan dat ze er waren geweest en kon ik ook opvolgen waar ze exact gingen.20200120_110604
  3. Grappig: ik vertelde de kleuters dat ik geen ogen genoeg had om alles te zien. Vooral tijdens het opruimen is dat niet simpel om alles in het oog te houden. Daarom besloot een kleuter om ‘opruimhandjes’ te maken. “Zo kan je toch beter kijken h” juf”20200126_095512
  4. Informatie is alles. Hoe meer informatie er is, hoe beter kleuters aan de slag kunnen. Dus zoek samen met hen op en kom dan tot fantastische ideetjes. Bij ‘Italië’ zochten we op welke bezienswaardigheden er zijn en daar vonden ze de toren van Pisa wel gek. Dus bouwden ze in de bouwhoek en tekenden ze en leerden ze van elkaar in de tekenhoek. Ze praatten over hoe ze een toren schuin konden tekenen op hun blad. Voor sommigen was dit niet simpel.
  5. Zelfs in een thema waar de interesse optimaal is, gaat soms de aandacht naar iets anders. 1 kleuter ‘vond’ het grote magnetische hoefijzer in de materialenkast(stond achteraan) en opeens zochten ze naar alle metalen voorwerpen in de klas. En dat mag. Op dat moment zijn ze nieuwsgierig en dus “go for it”. Erna kunnen ze dan weer verder met het thema of betrekken ze het erbij.20200126_094200
  6. Soms heb ik de neiging om gemaakte creaties van de bouwhoek direct mee op te ruimen wanneer het opruimtijd is. Maar ik heb geleerd dat ik daar op moet letten. Hun fierheid en de vrolijkheid die ze uitstralen zorgen ervoor dat ik hun bouwwerk een dagje laat staan of dat ik er een foto van neem en dan komt dat op de fotomuur. En dat laatste moet ik nog introduceren, want dat ideetje kwam pas bij me op verleden week.20200126_094235
  7. Er zijn nog zoveel andere dingen dat ik kan vertellen, maar ik hou het bij deze 6. Of het moet zijn dat ik aan een boek begin;)

 

Zo zie je maar, voor mij blijft dit nog steeds een avontuur. Omdat ik graag met kleuters werk, maar ook omdat ik van uitdagingen hou. En dat is nou net ook mijn drijfveer.

 

Een reactie op “Op avontuur: wat leer ik van de kleuters?

Plaats een reactie