Wat gaan we doen?

Interessant. Dat lijkt me een leuk idee. Hoe ga je dit doen? Vertel me er eens meer over…

Dat zijn maar een paar woorden en zinnen die ik gebruikte van de zovelen deze week, maar toch kwamen ze veel aan bod. Het was de tweede week dat ik geen thema had en dan is het als juf even zoeken. Ik observeerde de ontluikende geletterdheid en ik wilde mijn ‘grijze muisjes’ in de klas wat beter leren kennen. En ik ontdekte waar ruzies ontstonden en kon deze dan ook beter aanpakken.

Vooraleerst kwamen ze met allerlei nieuwe ideeën af in de hoeken: een tv voor in de poppenhoek of een raam voor in de boekenhoek.  De kleine aanpassingen die de kleuters gedurende je thema’s niet kunnen aanbrengen, maar nu wel.

Of het er een thema is of niet, de letter van de week blijft bestaan. Aangezien de ontluikende geletterdheid centraal stond in mijn observaties, kon deze zeker niet ontbreken. Kleuters begonnen daardoor ook bij het tekenen brieven te schrijven en we besloten om drie brievenbussen te maken: 1 voor de kindjes van de klas, 1 voor de juffen en 1 voor de meester. Ook woordkaartjes en korte zinnetjes werden er in hoofdletters bij geschreven. Zij wilden een zin vb ‘IK MIS JE’ , ik schreef ze in drukletters op en zij schreven het op hun brief.  Een kleine emoticon erbij van een droevig gezichtje zorgde ervoor dat ze begrepen wat de woorden betekende en ze deze zonder moeite konden terug vinden later. De namen van alle gewenste mensen konden ze terugvinden op een namenblad met symbolen en deze schreven ze op de dichtgevouwen brief. Het enige wat ik deed, was begeleiden.

27017882_10155288847916593_1871263738_o

Thema of geen thema: de letter van de week

Naar elkaar beter luisteren vonden ze ook belangrijk dus vonden we een nieuw spelletje uit: het buizen-fluisterspel. Leuk om te doen! En ook grappig.

27140347_10155288847376593_954591442_o

Woorden met de letter van de week influisteren, of gewoon eens ondeugende woorden.

Ik ontdekte heel veel van de kleuters maar ik realiseerde me ook dat sommige kleuters deze manier van lesgeven niet zo fijn vonden. Je hebt immers kleuters die graag structuur hebben. Ook voor mij was het wennen omdat je altijd maar wilt dat ze dingen bijleren als je doelen vooropstelt. En weet je, dat doen ze ook bij themaloze weken. Ook al was de basisstructuur aanwezig, toch misten sommige kinderen het om doelgericht bezig te zijn aangezien ze vrij mochten spelen.

Eerlijk gezegd vond ik het iets rustiger lesgeven dan anders en dat was wel fijn. Maar ik zit graag in een verhaal en als je kinderen dan mee hebt in je verhaal, komen er vaak veel meer ideeën aan bod.

Qua administratie moest ik achteraf nog veel meer noteren dan anders, maar dat nam ik er dan bij. Dit avontuur is gedaan, maar onze reiskoffers staan al klaar om de volgende weken op wereldreis te gaan met de kleuters.

hqdefault

Wie komt er mee?

 

 

Advertenties

2 reacties op ‘Wat gaan we doen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s