Wij staan voor wie we zijn

Als school zijn we er al even mee bezig. De sterktes en groeipunten van onze kinderen. Hun talenten.  Maar hoe bepaal je een talent van een kind?

Simpel, door goed te observeren. Tijdens activiteiten gedurende de dag, komt er soms een T van talent naar boven. Af en toe heel duidelijk en soms heb je nog meer informatie nodig. We zijn nu oktober en ik geef eerlijk toe dat ik drie duidelijke talenten heb ontdekt. Op zich lijkt dit niet veel, vooral als je weet dat ik 22 kleuters in mijn klas heb rondlopen. Maar in realiteit is dit al veel.  Als je beseft wat wij allemaal moeten observeren als leerkracht, is dit goed nieuws. Ik heb bijvoorbeeld een kleuter die dol is op letters. Ze kan woorden vormen met de letter van de week en ze is dan ook vaak in de schrijfhoek te vinden. Ook is ze de enige dit jaar die er zoveel interesse voor toont. Verleden jaar had ik meerdere kleuters met oog voor de letters en woorden en viel dat talent ook niet zo meteen op.

20171010_094145

Een sociale vaardigheid kan ook een talent zijn. De laatste dagen vond ik er dan ook eentje in 1 van mijn bengels. Ze beurt kinderen op en ook de juf kan niet ontsnappen aan haar grapjes. Zo zei ze: “Wie is de echte Maher, juf? ” De klas lag in een deuk inclusief de juf. 20171017_092036

De grote interesse van een kind voor een bepaalde hoek of activiteit kan ook een talent zijn. Zo heb ik 1 van mijn drie tweelingen die sporadisch voor de boekenhoek kiezen. Ze kunnen niet veel zeggen en kiezen vaak voor hetzelfde boek. Maar een talent is daarvoor niet iets dat je goed kan, maar wel iets waar je in kan groeien.

20171002_112116

En groeien kan je alleen doen door te doen, door spelend te leren.

Kan je vele talenten hebben? Natuurlijk. Maar je ontdekt ze niet op 1 jaar, laat staan na een traject van tien jaren in de basisschool. Neen, een talent kan je zelfs nog ontdekken op je vijfendertigste. Of op je vijfenzestigste. Het kan zelfs zijn dat er maar 1 talent opduikt in je schoolleven. En dat is niet erg. Want hoe dan ook, je komt ze allemaal tegen, vroeg of laat. En als je ze ontdekt, dan voel je jezelf als een lotusbloem openbloeien. En dat effect is er ook als je kleuters wijst op hun talenten.

Daarom heb ik besloten om te beginnen met een pluimenwand. Dit had ik ontdekt tijdens een bijscholing en ik wou er meteen werk van maken. Bij elk talent krijgen de kleuters een pluim. Maar ook kinderen onderling kunnen elkaar een pluim geven, als ze vinden dat een ander vriendje iets geweldigs heeft gedaan of als deze al heel de week geconcentreerd met een bepaalde activiteit is bezig geweest. Dan nemen ze een pluim uit de rode pluimenhoed en geven ze dit aan hun vriendje. Het geeft een positieve boost aan je klas. Omdat jaloersheid dan geen plaats meer krijgt( Dat is toch de bedoeling, maar zoals je weet, is Rome niet op 1 dag gebouwd.).20171018_120739

Als je nog niet weet wat je talent is, geef de moed niet op. Het komt heus wel. Soms moet je zelf op zoek, met vallen en opstaan. Het is het wachten waard.

Advertenties

Een reactie op “Wij staan voor wie we zijn

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s